Welcome to Resource Zone.

Waarom geen bevestiging van afwijzing?

sacha

Member
Joined
Apr 18, 2007
Beste,

Twee jaar geleden heb ik voor de eerste keer <url removed> als suggestie opgegeven in Dmoz categorie "World: Nederlands: Regionaal: België: Gidsen en Indexen: Webdirectories: Startpagina's". Een jaar later heb ik wederom dezelfde site aangemeld, aangezien de site nog niet was opgenomen, en ik tevens geen bericht had gekregen van behandeling of afkeuring.
Bij het nalezen van de berichten op deze site zie ik dat dit geen alleenstaand geval is. Ik heb uit de berichten ook begrepen dat het kan zijn dat Stylelounge.be nog steeds wacht op een behandeling.

-Ik vroeg mij af waarom Dmoz geen gebruik maakt van een soort “afwijzigsmail” waarin vermeld staat dat de suggestie niet werd aanvaard.

Volgens mij zou dit voordelen kunnen hebben voor zowel Dmoz-redacteurs als sitebeheerders:

- wanneer je geen afwijzingsmail hebt gekregen, weet je dat je aanvraag nog in behandeling is. Bijgevolg zullen sitebeheerders niet meermaals (uit onwetendheid) hun site als suggestie ingeven, waardoor Dmoz-redacteurs minder werk hebben om de interessante websites te filteren.
- bovendien kan een sitebeheerder nadat hij de melding krijgt dat zijn site niet werd aanvaard, hieruit de nodige conclusies trekken. Hij kan vervolgens acties ondernemen om wel in aanmerking te komen (vb: de website aanmelden in een andere rubriek die beter past bij de site of de site verbeteren waardoor deze wel voldoet)

Ik heb begrepen dat jullie geen info meer kunnen geven aangaande de status van een aangemelde website, dus ik vermoed dat ik enkel maar kan afwachten en hopen dat de goedkeuring van de website nog in behandeling is.

Begrijp me niet verkeerd… ik wil zeker niet de werking van Dmoz en haar redacteurs bekritiseren. Ik ben het volledig eens met het feit dat er strenge voorwaarden dienen gekoppeld te worden voor de aanmelding van een website in Dmoz, en kan er best begrip voor opbrengen dat een goedkeuring lang op zich kan laten wachten.
Verder kan ik aannemen dat een persoonlijk bericht of het vermelden van een reden van afwijzig teveel tijd in beslag zou nemen voor redacteurs.

Ik vraag mij alleen af waarom er geen afwijzingsmail kan verstuurd worden.

Weet er iemand hoe dit komt?

Met vriendelijke groeten,
Sacha
 

Christoffel

Curlie Meta
Joined
Mar 27, 2005
Beste sacha,
De reden dat we geen afwijzingsmail sturen, is voornamelijk om spammers buiten de deur te houden. Als die een afwijzingsmail ontvangen, dan weten ze dat de trucs die ze hebben gebruikt niet hebben gewerkt, en kunnen ze aan de slag om hun spamtechnieken te verbeteren. Het spreekt vanzelf dat we dat niet willen.
Als je je site hebt aangemeldt, kunnen er een aantal dingen gebeuren:
1) Je site wordt afgewezen. Dan voldoet je site niet aan onze richtlijnen. Opnieuw aanmelden heeft geen zin, behalve als die enorm verandert is, en inmiddels wel aan de richtlijnen voldoet.
2) Je site wordt opgenomen. Het resultaat is dan voor iedereen zichtbaar in de directorie. :)
3) Je site staat nog te wachten op beoordeling. Er is niets wat je kan doen om het proces te versnellen. We krijgen zeer veel aanmeldingen, en hebben maar een relatief kleine club actieve redacteuren. Dus het kan lang duren...

Kort samengevat, als je site aan de richtlijnen voldoet (en dat weet je over het algemeen als webmaster zelf erg goed), en hij is nog niet opgenomen (ook dat kan je zelf constateren), dan kan je er vanuit gaan dat je site nog in de sitatie zit, zoals ik onder punt 3 heb beschreven...

Hieronder nog wat algemene adviezen, die niet direct op sasha's vraag betrekking hebben. Ik heb de aanmelding van sasha niet bekeken.

Als je bang bent dat we je suggestie niet hebben ontvangen, dan kan je je site nogmaals IN DEZELFDE CATEGORIE aanmelden. Je nieuwe suggestie overschrijft dan de oude (als die aanwezig was). Dus dat kan je veilig doen, zonder als spammer te worden gezien. Je site meerdere malen aanmelden in verschillende categorieën wordt echter als spam gezien, en verkleint je kans op opname.

Verder wil ik opmerken dat als je site in een verkeerde rubriek wordt aangemeld, deze niet wordt afgewezen, maar door een redacteur wordt doorgestuurd naar de juiste rubriek. Dit levert uiteraard wel de nodige vertraging op. Het is dus zeer van belang om de juiste rubriek op te zoeken. Regelmatig ontvangen we aanmeldingen in totaal ongerelateerde rubrieken (een webwinkel voor cosmeticaproducten in de rubriek Paardensport, en dat soort ongein...). Dan gaat het meestal om spammers, die niet de moeite nemen om een goede rubriek op te zoeken. Die hoeven over het algemeen niet op de medewerking van vrijwillige redacteuren te rekenen, die hier hun vrije tijd in steken. Wij werken niet voor spammers!

Nog een tip: zorg ook voor een goede titel en omschrijving. Als je zelf niet de moeite wilt nemen om een fatsoenlijke omschrijving van je site te maken, die aan onze richtlijnen voldoet (volledige zinnen, geen spelfouten, geen lijst met keywords, geen reclamepraatje maar een objectieve beschrijving van wat er op je site te vinden is), verwacht je dan echt dat een vrijwillige redacteur zijn of haar spaarzame vrije tijd dan wil besteden om dit dan wel voor jouw site te doen? Waarschijnlijk uiteindelijk wel, maar laten we eerlijk wezen: als jij redacteur zou zijn, en je hebt de tijd om één site te beoordelen en op te nemen.
Zou je dan een site opnemen die:
A) in de juiste rubriek is aangemeld, en waar in ieder geval een poging is gedaan om de titel en omschrijving volgens onze richtlijnen op te stellen.
Of zou je kiezen voor een site die:
B) in een totaal verkeerde rubriek is aangemeld, en als titel heeft "De beste [productnaam] !!!" en als omschrijving "[Productnaam]! Koop hier de meest fantastische [productnaam] tegen de scherpste prijs!!! Hier de allergoedkoopste [productnaam]!"
Het zal je vast niet verbazen dat de meeste redacteuren dan toch voor optie A gaan...
 

sacha

Member
Joined
Apr 18, 2007
Beste Christoffel,

Bedankt voor het duidelijk antwoord. Zeer spijtig dat spam het versturen van een afwijzingsmail niet mogelijk maakt. Als beheerder van meerdere websites met formulieren weet ik dat spam ervoor kan zorgen dat het zoeken naar de juiste/eerlijke aanvragen veel tijd in beslag neemt. Het is dan ook zeer aannemelijk dat Dmoz daar zoveel last van kan ondervinden. Enkel spijtig dat de websites/webdesigners met goede bedoelingen hiervan weeral de “dupe” zijn!

In de wetenschap dat <url removed> in de categorie "World: Nederlands: Regionaal: België: Gidsen en Indexen: Webdirectories: Startpagina's" thuishoort, en ik deze met een duidelijke en juiste omschrijving heb aangemeld kan ik er dus vanuit gaan dat mijn aanvraag nog in behandeling is.
Ik hoop alvast dat de redacteur van deze categorie erin slaagt onze website van tussen al het spam uit te vissen…

Misschien toch nog een klein vraagje: stel dat bovenstaande categorie momenteel geen redacteur kent, wat gebeurt er dan? Is het zo dat redacteurs van aanverwante rubrieken zich dan over deze rubriek ontfermen? Ik kan aannemen dat wanneer een categorie gedurende lange periode “redacteurloos” blijft, deze overvol geraakt met aanvragen (al dan niet eerlijke) waardoor een opname nog langer op zich laat wachten. Bestaat er een methode om na te gaan of een rubriek “redacteurloos” is?

Nogmaals bedankt voor de informatie…
 

marcelfeenstra

World/Nederlands
Joined
Sep 11, 2002
stel dat bovenstaande categorie momenteel geen redacteur kent
methode om na te gaan of een rubriek “redacteurloos” is
Er zijn geen rubrieken "zonder redacteur": ook als er onderaan een rubriek geen redacteur vermeld staat, zijn er altijd diverse redacteuren die daar kunnen editen (met name de redacteuren van hogergelegen rubrieken en de "Editalls").
 
Top Bottom